Vastenavondconcert

Vastenavondconcert: Een spetterende fundraising actie!

Op 4 februari 2012 viel het doek voor het 11e Vastenavondconcert dat door de Lions Club Bergen op Zoom werd georganiseerd. De doelstelling, 11 jaar lang een Vastenavondconcert te organiseren ten bate van KWF Kankerbestrijding, was behaald.

In de beginfase werd de nadruk gelegd op de wat zwaardere klassieke muziek, maar in de loop van de jaren gingen de uitvoeringen meer de lichtvoetige kant op. Van ‘Dichter und Bauer’ naar licht-klassiek tot jazzy en populaire muziek uitvoeringen,  Dit alles met een dikke knipoog naar het Vastenavendfeest. Het publiek bezocht de concerten met steeds grotere aantallen en de Stoelenmat was dan ook regelmatig ‘uitverkocht’. Harmonie Kolping' s Zonen speelde de sterren van de hemel en zorgde voor een zeer gevarieerd repertoire. Ieder jaar waren er nieuwe arrangementen/ teksten te beluisteren en trad een verscheidenheid aan solisten op.  Er werd zang toegevoegd, er kwamen ludieke acts ter visualisatie van muziekstukken en de solo instrumenten varieerden van waldhoorn tot rock gitaar. Tijdens de laatste concerten mocht ook het jeugdorkest van HKZ een eigen mini optreden verzorgen.

Het Nieuwe Liedje behoorde, samen met Merck toch dat er niets boven Ber’rege gaat, tot de ‘zaal losmakende optredens.’ Speciaal voor het Liedje werd jaarlijks voor de 60 muzikanten een arrangement geschreven.

Prins Carnaval kreeg de eer het Nieuwe Liedje te dirigeren. De Prins met zijn complete gevolg arriveerde dan tijdens het concert, waarna hij het dirigeerstokje mocht overnemen en als een volleerd dirigent de Sjefkes tot grote hoogte wist op te stuwen.

Voor aanvang van het concert, tijdens de pauze en de afterparty stonden diverse Bergse dweilbands hun beste deuntje weg te blazen, waardoor de Berregse sfeer compleet was.

Velen hebben zich ingezet om van het evenement een succes te maken. Van Lions Club tot HKZ, van spreekstalmeesters Henk Witjes en Gerlof Jorritsma tot de conciërges Sjarrel en Kees. Van dirigent van het eerste uur Jacco Nefs tot diens opvolger Ton van Grevenbroek en niet te vergeten de vele vrijwilligers. En uiteraard de vele sponsoren die mede hebben gezorgd voor het prachtige financiële resultaat.

In 2012 kon een recordbedrag van €20.000 aan KWF Kankerbestrijding worden overhandigd. Prins Nilles nam de cheque graag over van de Lions Commissie voorziter  om deze vervolgens over te dragen aan een zichtbaar gelukkige Michel Rudolphie, Algemeen Directeur van het KWF. Het totale bedrag dat aan KWF werd gedoneerd kwam hiermee op ca.  €150.000.

Het Vastenavondconcert heeft zich tussen 2002 en 2012 een vaste plek weten te veroveren binnen het Bergse Vastenavondfeest. De Sjefkes, HKZ, hebben daarom besloten de concert-traditie zelfstandig voort te zetten. Leden van de Lions Club helpen hen nog, waar nodig, met de organisatie. Na 11 jaar was het tijd voor de Lions Club om zich op nieuwe fundraising-activiteiten te beraden. Dat werd de ………………Cultuur Carrousel